පකිස්තානු අගමැති ඉම්රාන් කාන් හෙට (23) ශ්රී ලංකාවේ සංචාරයක නිරත වන්නේය. ඔහුගේ පැමිණීමේ අරමුණ දෙරට අතර ව්යාපාර හා ආයෝජන ගැන කතා කිරීම යයි ප්රසිද්ධ කර ඇතත් යටි අරමුණක් වන්නේ පසුගිය කාලයේ ලංකාවේ මතභේදකාරීත්වයට හේතුවූ කොරෝනා මළ සිරුරු භූමිදානය කරනවාද නොකරනවාද යන ගැටලුව ඔහු සම්බන්ධිත මුස්ලිම් ජනතාවට වාසිසහගත ලෙස විසඳීමයි.
පකිස්තානු අගමැතිවරයා ලංකාවේ දින දෙකක් ගත කරන අතර ශ්රී ලංකාවේ පාර්ලිමේන්තුව අමතන්න දීමට පකිස්තානු අගමැතිවරයාට කලින් සූදානම් කර තිබුණ නමුත් මේ වනවිට එය වෙනස්වී ඇත.
මේ අතර පකිස්තානු අගමැති ඉම්රාන් කාන් ලංකාවේ සංචාරයට සූදානම්වන අතරවාරයේ අද (22) පකිස්තානයේ පළවන එක්ස්ප්රස් ට්රිබියුන් පුවත්පත ලිපියක් මගින් දන්වා ඇත්තේ ‘ලොවටම අසාධාරණයක්වූ ලංකාවේ මළසිරුරු භූමදාන නොකරන ගැටලුව තම අගමැතිවරයා විසින් හෙට විසඳන‘ බවකි.
එම ලිපිය පහත පරිදිය.
අග්රාමාත්ය ඉම්රාන් ඛාන් මේ සතියේ ශ්රී ලංකාවට යන විට, කොවිඩ් -19 මියගිය බවට සැක කෙරෙන මුස්ලිම්වරුන් බලහත්කාරයෙන් ආදාහනය කිරීම පිළිබඳ අමිහිරි ප්රශ්නය කෙරෙහි අවධානය යොමු කරනු ඇත.
භූමදානය සඳහා අවසර දෙන ලෝක සෞඛ්ය සංවිධානයේ උපදෙස් නොතකා වසංගතය අතරතුර බලහත්කාරයෙන් ආදාහනය කළ ලොව එකම රට ශ්රී ලංකාවයි.
පසුගිය වසරේදී ශ්රී ලංකා රජය විසින් අනුගමනය කරන ලද කොවිඩ් -19 ආශ්රිත ක්රියා පටිපාටි හේතුවෙන් මුස්ලිම්වරුන් 200 ක් පමණ ආදාහනය කර ඇති බව විශ්වාස කෙරේ.
භූමදානය කිරීමෙන් කිසිදු අනතුරක් සිදු නොවන බවට මුස්ලිම් හා ක්රිස්තියානි ප්රජාවන්ගේ ඉල්ලීම ජනවාරි මාසයේ විශේෂඥ කමිටුවක් පිළිගත් නමුත් ශ්රී ලංකා රජය කිසිදු ක්රියාමාර්ගයක් ගෙන නොමැත. මෙය දිවයිනේ විවිධ ආගමික සුළුතරයන් තුළ අමනාපයක් ඇති කරවා ඇත.
ආදාහනය ශ්රී ලංකාවේ සිංහල-බෞද්ධ බහුතරය සඳහා සම්ප්රදායික වුවත් ඒවා මුස්ලිම් සහ කිතුනුවන් සඳහා නොවේ. කෙසේ වෙතත්, පසුගිය වසරේ අප්රේල් මාසයේ පැවති කොවිඩ් -19 වසංගතයේ උච්චතම අවස්ථාවේ දී, වසංගතයට ගොදුරු වූ සියලු දෙනා සඳහා ආදාහනය අනිවාර්ය කර තිබේ.
2020 අෙප්ර්ල් මාසයේ නිකුත් කරන ලද ගැසට් නිවේදනයක දැක්වෙන්නේ “කොරොනා වයිරසයෙන් මියගිය හෝ මියගිය බවට සැක කෙරෙන පුද්ගලයෙකුගේ මළ සිරුර ආදාහනය කරනු ලැබේ” යන කියවීම සඳහා නිරෝධායන හා රෝග වැළැක්වීමේ ආඥා පනත සංශෝධනය කර ඇති බවයි.
වෛරසය මුලින් පුපුරා ගිය විට සමහර මළ සිරුරු වලින් පවා රෝගය පැතිර යා හැකි යැයි විශ්වාස කළ අතර, ආදාහනය කිරීමේ අවශ්යතාවය, ලෝක සෞඛ්ය සංවිධානය සහ අනෙකුත් විද්යාත්මක ආයතන එතැන් සිට ප්රකාශ කර ඇත්තේ එවැනි භීතීන් පදනම් විරහිත බවයි.
පාකිස්තානයේ ඒ ආකාරයෙන් සම්ප්රේෂණය කළ හැකි යැයි විශ්වාස නොකරයි.
ලොව පුරා තත්වය වෙනස් වන විට, කෝවිඩ් සමඟ මියගිය බවට තහවුරු වූ හෝ සැක කළ සියල්ලන්ම ආන්ඩුව බලහත්කාරයෙන් ආදාහනය කිරීමට එරෙහිව ශ්රී ලාංකික මුස්ලිම් පවුල් විරෝධය පළ කරමින් එය ඔවුන්ගේ ආගමික අයිතිවාසිකම් උල්ලංඝනය කිරීමක් ලෙස දක්වා ඇත.
2019 පාස්කු බෝම්බ ප්රහාරයෙන් පසු 257 දෙනෙකු ඝාතනය කිරීම නිසා පාලක පක්ෂය තමන්ගේ දේශපාලන වාසි තකා මෙම මුස්ලිම් විරෝධී හැඟීම ප්රයෝජනයට ගෙන ඇතැයි සමහරු කියති. මෙය අලුත් දෙයක් නොවේ. එවැනි දේශපාලනය ලොව පුරා ජනප්රියයි.
මෑතකදී මාලදිවයින කියා සිටියේ ශ්රී ලංකා රජය ඔවුන්ගේ දිවයිනේ මළ සිරුරු වළලා දැමීමට උදව් ඉල්ලා ඇති බවයි. නමුත් ශ්රී ලාංකිකයන් හා මාලදිවයින් බොහෝ දෙනෙක් මෙය විසඳුමක් ලෙස දකින්නේ නැත. විරෝධතා දැක්වීමේ මාර්ගයක් ලෙස දේහය ආදාහනය කිරීම සඳහා මුස්ලිම් පවුල් අත්සන් කිරීම සහ භාර ගැනීම ප්රතික්ෂේප කර ඇති නමුත් රජය එය අවධානයට ලක් කර නොමැත. හාස්යයට කරුණක් නම්, මුස්ලිම් ජාතිකයෙකු වන ශ්රී ලංකාවේ අධිකරණ ඇමති යෝජනා කර ඇත්තේ මෙය වෙනස් කළ යුතු බවයි.
ශ්රී ලංකාවේ ක්රිස්තියානි නායකත්වය මෙම පනතට එරෙහිව ප්රසිද්ධියේ කතා කර නොමැති අතර, ප්රජාවේ තනි ක්රියාකාරීන් ආගමික හා දේශපාලන යන දෙඅංශයෙන්ම එයට විරුද්ධ වී තිබේ.
අගමැති ඉම්රාන් කාන් මෙම ගැටලුවට ඵලදායි විසඳුමක් ගෙන ඒමට මූලිකත්වය ගනු ඇත.
Article Link - https://tribune.com.pk/story/2285420/sri-lankas-forced-cremations
0 Comments